Dansk Filosofisk Selskabs Årsmøde 2025 på Syddansk Universitet (SDU) i Odense

DOWNLOAD DET FULDE PROGRAM MED ABSTRACTS HER!

DFS inviterer til sit 26. årsmøde fredag og lørdag den 7.-8. marts 2025 på Syddansk Universitet. Mødets tema er Philosophy of Extremism. Tilmeldingsfrist 14.2. 2025

Årsmødets to hovedtalere bliver professor Heather Battaly, University of Connecticut og professor Rik Peels, VU Amsterdam.

Vi ser frem til at fejre Dansk filosofis årsmøde sammen på Syddansk Universitet i det nye år.

I forbindelse med årsmødet vil Danish Yearbook of Philosophy udgive et særnummer med temaet Philosophy of Extremism, hvortil alle deltagere opfordres til at skrive. Artikler udvælges efter peerreview. Deadline TBA. Se om DYP i øvrigt her.

På snarligt gensyn fra de lokale arrangører

Susanne Margrethe Jakobsen Ilskov, Lasse Nielsen & Nikolaj Nottelmann 

***

Fra og med 2021 implicerer deltagelse i årsmødet medlemskab af DFS. Tjek du er medlem her

Deltagelse i årsmødet (incl. kaffe/te i pauser) er til gengæld gratis for alle medlemmer, der er tilmeldt mødet.

***

Overordnet Program

FREDAG 7. marts

9.30-10.00
O100: Ankomst og morgenkaffe:

10.00-10.20

O100: Velkomst og introduktion:

 

10.20-11.50


O100. Keynote. Prof. Rik Peels, VU Amsterdam: Cognitive and Behavioral Radicalization. How Do They Relate? 

 
11.50-13.00
Frokost


13.00-13.45:
Session 1

O100: Sune Lægaard: The liberal national dilemma: Acceptance of liberal values as a requirement for integration and naturalization (Political Philosophy)

Mødelokale Comenius: Thor Hennelund Nielsen: Medicinsk skepticisme i det 19. århundredes eksistensfilosofi (History of Philosophy)

Mødelokale Lysningen 1: Øjvind Larsen: From Habermas to Trump. AI-generation, AI-digitalization and AI-capitalization of the public spheres: The creation of new forms of totalitarianism in modern democratic societies? + Jesper Tække: Digitale medier som teknologi og interaktivitet – fra eksplicit social selektion til implicit algoritmisk styring (Samfundsetik, Politisk Filosofi og Økonomi)

Mødelokale Sokrates: Sune Frølund: Merleau-Ponty og non-immaterialistisk ontologi (Philosophy of Nature)

 

13.50-14.35
Session 2.

O100: Lasse Nielsen: Don't Burn the Armchair: A Defense of Thought Experiments in Political Philosophy (Political Philosophy)

Mødelokale Comenius: Per Jepsen: Dommedag indenfor grænserne af den blotte fornuft: Om Kants "Das Ende aller Dinge" (History of Philosophy)

Mødelokale Lysningen 1: Gorm Harste: Samfundet som offentlig samtidighed af synkronisering og usamtidighed + Øjvind Larsen, Jesper Tække og Gorm Harste: Kan politikken og de sociale systemer balancere det globale samfund? En sammfattende diskussion af sessionerne 1 og 2 (Samfundsetik, Politisk Filosofi og Økonomi)

Mødelokale Sokrates: Andreas Hebsgaard Andersen: Den Moralske Fordring: Fra radikal til ekstrem (Philosophy of Nature)

 

14.40-15.25
Session 3.

O100: Andreas Albertsen: Justice, responsibility, and the moral limits of markets (Political Philosophy)

Mødelokale Comenius: Peter Wolsing: F. C. Sibberns kritik af Hegels system. Kritikkens filosofiske forudsætninger og perspektiver (History of Philosophy)

Mødelokale Lysningen 1: Jacob Rendtorff: Sociologisk og eksistentiel samfundsanalyse hos Hartmut Rosa + Asger Sørensen: En kritik af Hartmut Rosa. Politik og pædagogik handler ikke kun om fremmedgørelse og resonans. Det handler også om retfærdighed og demokrati (Samfundsetik, Politisk Filosofi og Økonomi)

Mødelokale Sokrates: Magnus Brandt Nielsen: Naturen er ikke nødvendig, men Guds vane  – klassisk islamisk naturfilosofi og den græske arv (Philosophy of Nature)

 

15.25-15.45
Kaffepause

15.45-16.30
Session 4

O100: Klemens Kappel: Moralsk konfabulation (Political Philosophy)

Mødelokale Comenius: Nikolaj Pilgaard Petersen: The Philosophical Potential of Mystical Metaphysical Systems (History of Philosophy)

Mødelokale Lysningen 1: Øjvind Larsen, Jesper Tække, Gorm Harste, Jacob Rendtorff og Asger Sørensen: Politikken i spændingsfeltet mellem Habermas’s deliberation, Rosas resonans og Luhmanns sociale systemer. Hvor peger det hen i det globale samfund? (Samfundsetik, Politisk Filosofi og Økonomi)

Mødelokale Sokrates: Cynthia M. Grund: Entertaining Us to Death (Applied Philosophy)

 

16.35-17.30
0100: Uddeling af Høffding-Prisen og Årets Thott

17.30-19.00
O100: Generalforsamling i DFS. Se dagsorden her! Referat fra forrige generalsamling her!

19.00-
Kantine 2: Middag

 

 

LØRDAG 8. marts 

 

9.00-9.30
O100: Morgenkaffe

9.30-10.15
Session 5.

O100: Anne-Marie S  Christensen: ‘Living Unrest and Excitement’ – the emergence of responsibility (Ethics)

Mødelokale Comenius:  Jessica Carter: Videnskabsteori indenfor de matematiske fag + Mikkel Villum Johansen: Proxies som case i datalogiens videnskabsteori (Fagets Videnskabsteori)

Mødelokale Sokrates: Asger Sørensen: Høffding, erkendelsesteori og livsopfattelse + Jacob Dahl Rendtorff: Høffdings liv og værk (Høffdings Filosofi)

Mødelokale Lysningen 1: Victoria Paul: Towards a theory of wellbeing and aspiration (Applied Philosophy)

Mødelokale Locke: Anders Kampmann: Arbejde i den senkapitalistiske stofudveksling med resten af naturen (Philosophy of Nature)

Mødelokale Dewey: Jesper Garsdal: Rethinking Bildung: Navigating Planetary Challenges - Symbolic Forms and Interculturality (Philosophy of Education)

 

10.20-11.05
Session 6.

O100: Søren Harnow Klausen: Transformative Experience, Self-Cultivation and the Chinese Path to Modernization (Ethics)

Mødelokale Comenius: Kristian Hvidtfeldt Nielsen: KUDOS-normerne som ramme for undervisning i fagets videnskabsteori + Kasper Risbjerg Eskildsen: Universitetet i verden + Jens Thisted: Almen videnskabsteori, fagets videnskabsteori og projektorienteret videnskabsteori – positioner og konceptioner i videnskabsfilosofien(Fagets Videnskabsteori)

Mødelokale Sokrates: Carsten Nielsen: Høffding om filosofien som kunst + Henrik Vase Frandsen: Høffdings religionsfilosofi (Høffdings Filosofi)

Mødelokale Lysningen 1: Nina Bonderup Dohn: The interplay of phenomenology and educational research: reciprocal challenging of implicit presuppositions (Applied Philosophy)

Mødelokale Dewey: Filosoffer ser grønt - paneldebat ved Sune Frølund (Philosophy of Nature)


Kaffepause 11.05-11.20

 

11.20-12.05

Session 7.

O100: Paneldebat arrangeret af Nationalkomiteen for Videnskabshistorie og Videnskabsteori. Panelet består af Hanne Andersen, Sara Green, Hans Halvorson, Asger Sørensen og Hans Fink. Moderation: Jesper Lundsfryd Rasmussen

Mødelokale Comenius: Paneldebat ved Anna Cornelia Ploug: Udfordringsdrevet humaniora: Videnskabsteoretiske perspektiver på ’grand challenges’ og anvendt humaniora

Mødelokale Lysningen 1: Jørgen Huggler: Schellings Philosophie der Kunst i hans System des transscendentalen Idealismus (1800) (History of Philosophy)

Mødelokale Sokrates: Erik Bendtsen: H. C. Andersens fortælling ’Skyggen’ læst i et dydsetisk perspektiv (Ethics) J

Mødelokale Dewey: Bo Kampmann Walther, Søren Harnow Klausen og David Ekdahl: the Right to Disappear (Applied Philosophy)



12.05-13.15
Frokost

13.15-14.45


O100: Keynote. Prof. Heather Battaly: Fundamentalist Persons

 

 

14.45-15.00

O100: Slutord

 

15.10 -17.30

O100: Møde i Censorkorps for Filosofi (kun for beskikkede censorer) :

 

Deltagelse i årsmødet:

Alle deltagere i Årsmødet - også oplægsholdere - skal tilmelde sig mødet via hjemmesiden på SDU her.

Deltagelse implicerer som nævnt medlemskab af DFS. Tjek her om du er medlem. Om medlemskab og indmeldelse, se videre her. 

Organisationskomité på SDU: 

Lasse Nielsen, lasseni@sdu.dk

Nikolaj Nottelmann, nottelmann@sdu.dk

Susanne Margrethe Jakobsen Ilskov, suil@sdu.dk

Sessioner på DFS-årsmøde 2024.

Se ovenstående program!

Info om årsmødets hovedtalere:

Abstracts:

Fundamentalist Persons

 Heather Battaly, University of Connecticut

 What makes a person a fundamentalist? I propose a working definition of fundamentalists as persons who reject, revert, and restore. That is, fundamentalists (1) reject current ideals, (2) believe they are reverting, or actually revert, to ideals that are more ‘pure’ or ‘authentic,’ and (3) restore those ideals in the place of current ideals (RRR). I address three key implications of this analysis. First, fundamentalists needn’t be religious or political. Second, the analysis is non-pejorative, in the sense that fundamentalists needn’t be morally or intellectually vicious. Third, fundamentalists needn’t be extremists. Along the way, I compare the RRR analysis to the BICFAM analysis of Peels. A key distinction between the views turns on whether fundamentalists must reject features of modernism.

Cognitive And Behavioral Radicalization. How Do They Relate? 

Rik Peels, Vrije Universiteit Amsterdam (the Netherlands)

 In this lecture, I argue that the general principle that there is an explanatory split between cognitive radicalization and behavioral radicalization does not hold. I first sketch the principle and what evidence is adduced in favour of it. The first major problem with the principle is that it is based merely on evidence about beliefs regarding the legitimacy of using violence and evidence about the actual use of violence. The second major problem is that the evidence adduced in support of the explanatory split principle is confined to the cognitive and behavioural radicalization of individuals. However, groups and social entities, like institutes, ministries, and governments, can equally well radicalize—cognitively or behaviorally, or both. It is hypothesized that the correlation may well hold in the case of groups and social entities, in fact even when narrowly understood as a correlation between beliefs about violence and the actual use of violence. Drawing on social epistemology, group psychology, and ethics, several reasons are given for why this may be. Subsequently, various objections are discussed and what they mean for the alternative understanding of the relation between cognitive and behavioral radicalization defended here. Finally, it is explored what giving up on the general explanatory split principle and construing a more nuanced and fine-grained version of it would mean for how we study cognitive and behavioural radicalization.